Tapasztalatcserével folytatódott a szakmai támogatók felkészítő képzése

A szakmai támogatók részére Budaörsön tartott felkészítő képzés második napján gyakorlati tanácsokat kaptak a jelenlévők, illetve több workshop is segítette a felkészülést.

A második nap elején Jobbágy Zsuzsa, a Szakmai Támogatórendszer (SZTR) munkacsoport-vezetője beszélt a Szakmai Támogatórendszer nyújtotta előnyökről. Az SZTR négy évig áll a pedagógusok rendelkezésére, a Tudástárból pedig immáron 95 kézikönyv tölthető le számos óraterv-illusztráció, koncepció és segédanyag mellett. Az e-SZTR felületén 20 szakmai témakör közül lehet választani és kérdést beküldeni, ennek használata nagyban megkönnyíti a pedagógusok munkáját. A Gyakran ismételt kérdések (GYIK) a jövőben az e-SZTR felületén fognak megjelenni, itt jelenleg 80 kérdés-válasz érhető el. A jelenléti támogatások szervező felülete is megújul ősztől, a jelenlévők betekintést nyerhettek az új dizájnba.

De hogyan is segít az SZTR? Az intézményi bevezetés előtt a Komplex Alapprogram munkatársai intézményvezetői tájékoztatókat szerveznek, melyek során kétnapos rendezvényeken ismerkedhetnek meg a KAP-pal a program iránt érdeklődő intézményvezetők. A Komplex Alapprogramot 2018-ban és 2019-ben bevezető iskoláknak három alkalommal, a 2020-as bevezetésűeknek pedig egy alkalommal tartottak tájékoztatót. Ezt követően ún. intézményi workshopok során a szakmai támogatók már ellátogatnak az intézménybe és az egész tantestület számára prezentálják a Komplex Alapprogramot. Az intézményvezetők ezután is kérhetnek személyes tanácsadást, de a pedagógusoknak is jár természetesen szakmai segítség, hozzájuk évente két alkalommal látogatnak el szakmai támogatók, akik a DFHT-KIP és komplex órák hospitálását végzik, valamint a pedagógussal közösen áttekintik az óraterveket. Csoportszintű hospitálásra is van lehetőség, továbbá fókuszcsoportos interjúk keretében a környéken lévő KAP-os iskolák pedagógusai is bekapcsolódhatnak a szakmai tapasztalatcserébe. Egyéni hospitálások, illetve évközi interjúk is igény szerint igénybe vehetők; személyes tanácsadás három éven keresztül kérhető a bevezetést követően. A záró workshopok a Komplex Alapprogram bevezetését lezáró foglalkozásai, melyek célja az intézményi implementáció értékelése, valamint a visszajelzések és tapasztalatok összegzése.

A KAPOCS-iskolahálózat létrejöttét az hívta életre, hogy ezáltal összefogja a programot megvalósító intézményeket és szakmai fórumot biztosítson az iskolahálózat tagjai számára – mondta el Jobbágy Zsuzsa. Ezen intézmények pályázhatnak az Élménysuli címre, vagyis olyan intézménnyekké válhatnak, amelyek mintaszerűen valósítják meg a Komplex Alapprogramot. Szakmai napokat is szervez a munkacsoport, ezekre ősszel és tavasszal kerül sor. Ilyenkor DFHT-KIP órákat és alprogrami foglalkozásokat tekinthetnek meg a résztvevők, majd az iskolák is bemutatkoznak egymásnak, beszámolhatnak saját tapasztalataikról. 2018-ban 68 feladatellátási helyen vezették be a Komplex Alapprogramot, 2019-ben további 139, 2020-ban pedig a tervek szerint újabb 140 intézmény csatlakozik. Jelenleg több mint 100 szakmai támogató segíti a pedagógusok munkáját, 90 intézményi workshopot tartottak, 120 DFHT hospitálás és 70 alprogrami hospitálás valósult meg az elmúlt időszakban. A tervek szerint minden rendezvény és szakmai támogatás után elégedettségi kérdőívet töltetne ki a munkacsoport, melyek fontos visszacsatolást jelentenének a Komplex Alapprogram munkatársai számára a program továbbfejlesztésében.

Workshopokkal folytatódott a nap, ennek részeként K. Nagy Emese taglalta a DFHT módszertana alapján felépülő órák helyes időbeosztását. Elmondta, hogy a szakmai támogatónak száz százalékos tudással kell rendelkeznie, legjobb tudása szerint fel kell készülnie minden váratlan kérdésre. A szakember szerint a tanulók között az irányító szerepe a leginkább státusznövelő, de az a fontos, hogy minden gyerek kipróbálhassa magát ebben a szerepben. Magyar István munkacsoport-vezető egy intézményi workshop keretében a program iskolai működését mutatta be, részletesen kitérve az egyes alprogramokra. A egyes alprogrami képzések elvégzése és azok megtartása nincsen szakhoz kötve, tehát bármilyen szakos pedagógus elvégezheti azokat, azaz egy kémiatanár is tökéletes Digitális alapú alprogrami foglalkozásokat tarthat – emelte ki a munkacsoport-vezető. A program szerint megtartott órák száma nem növeli a pedagógus alap óraszámát, hiszen azok a kötelező tanítási órákon belül szervezendők meg. Kiemelt fontosságú továbbá az a tény, hogy a pilot szakasz után, a rendelkezésre álló tapasztalatok feldolgozását követően egy nagyobb korrekció történik, illetve folyamatosan a pedagógusok rendelkezésére áll az SZTR.